Κυριακή 22 Απριλίου 2012

H απιστία της εποχής μας...



 του Σεβ. Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ

Μέσα στη χαρά της Αναστάσεως προβάλλει η Εκκλησία μας το παράδειγμα του άπιστου Θωμά που τελικά το μεγαλείον της πίστης του αποτελεί δίδαγμα για όλους εκείνους που περνούν μέσα από το στάδιο της απιστίας.΄Ετσι, έστω κι αν ο άπιστος Θωμάς για τρία ολόκληρα χρόνια ήταν κοντά στο Χριστό όπου είδε θαύματα και πράγματα, εντούτοις βρέθηκε να αμφισβητεί για την Ανάσταση του Χριστού, επιμένοντας ν’ αγγίξει και να ψηλαφίσει  τα σημάδια των καρφιών του σταυρωμένου σώματος του Ιησού.

Η έννοια της απιστίας έχει καλοπροαίρετο χαρακτήρα ή κακοπροαίρετο.

΄Εχει καλοπροαίρετο χαρακτήρα όταν δυσκολεύεσαι να πιστέψεις κάτι γιατί σου φαίνεται απίθανον και ζητάς περισσότερα στοιχεία, περισσότερες πληροφορίες για να πεισθείς. ΄Εχει όμως η απιστία και κακοπροαίρετον χαρακτήρα όταν απορρίπτεις κάτι που μπορεί να σε βοηθήσει απλώς και μόνο γιατί είσαι προκατελλειμμένος αρνητικά με ό,τι δεν μπορείς να κατανοήσεις.

Φυσικά ο όρος απιστία έχει πολλές σημασίες, όπως η απιστία ανάμεσα σε συζύγους όταν η αγάπη τους αρχίζει να ξεφτίζει. Πέραν όμως από τον ηθικό και υλικό χαρακτήρα της απιστίας υπάρχει κι ο θρησκευτικός χαρακτήρας της απιστίας. Είναι η περίπτωση που ο άνθρωπος πέφτει στην πλάνη της απορρίψεως κάθε θρησκείας και θρησκευτικότητας.

Είναι η περίπτωση που ο άνθρωπος γίνεται αλαζόνας, υπερόπτης και εγωιστής, που ισοπεδώνει τα πάντα, που απορρίπτει τα πάντα, για να δίνει μια αποκλειστική προτεραιότητα στον εαυτό του, στο εγώ του, στον εγωισμό του.Μπορεί όμως ένας να είναι άπιστος και στη σχέση του με την σύγχρονη επιστήμη, όπου αδυνατεί να εμπιστευθεί τα νέα δεδομένα της επιστήμης κι επιμένει να ζει μέσα στο σκοταδισμό του.

Η σημερινή Ευαγγελική Περικοπή όμως αναφέρεται στην καλοπροαίρετη απιστία όπου ο άνθρωπος με καλή πρόθεση αναζητάει περισσότερες μαρτυρίες για να μπορέσει να πιστέψει ό,τι δυσκολεύεται να πιστέψει λόγω της περιορισμένης γνώσεώς του.

Θα μπορούσαμε ακόμη να πούμε ότι προβάλλοντας η Εκκλησία μας το παράδειγμα του άπιστου Θωμά, έρχεται να μας παρηγορήσει και να μας ενθαρρύνει και να μας στηρίξει όταν περνάμε κι εμείς αυτό το στάδιο της απιστίας του Αποστόλου Θωμά. Αν δηλαδή ένας από τους Αποστόλους του Χριστού που έζησε από κοντά τόσα θαύματα του Χριστού έφθασε στο σημείο να αμφισβητεί την Ανάσταση και τη θεότητα του Χριστού, δεν είναι επίσης δυνατόν μερικοί από εμάς, μετά από δύο χιλιάδες χρόνια, που δεν ζήσαμε προσωπικά τα θαύματα του Χριστού, να περνάμε κάποιες στιγμές μέσα απ’ αυτό το στάδιο της αμφιβολίας, που στην πραγματικότητα είναι έκφραση απιστίας;

Πρέπει όμως στις δύσκολες στιγμές της δοκιμασίας της δικής μας απιστίας με υπομονή, προσευχή και την πνευματική καθοδήγηση του πνευματικού μας να ενισχύσουμε τη πίστη μας. Το παράδειγμα του Αποστόλου Θωμά έρχεται να μας παρηγορήσει και ταυτόχρονα να μας υπενθυμίσει τη δική του ομολογία για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού ως του αληθινού Θεού.

΄Ετσι το σημαντικό σημείο της σημερινής Ευαγγελικής Περικοπής δεν είναι η απιστία του άπιστου Θωμά, αλλά η ομολογία της πίστεως του Αποστόλου Θωμά ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο Υιός και ο Λόγος του Θεού, ο Κύριος μας και ο Θεός μας.

Η πραγματική εκ μέρους μας συνειδητοποίηση για την Θεότητα του Χριστού εκδηλώνεται με την αποφασιστικότητα μας να ακολουθούμε τις θείες Του εντολές. Να ζούμε σύμφωνα μ’ αυτές για όλη μας τη ζωή. Αυτό ακριβώς που έκαναν όλοι οι Απόστολοι του Χριστού, όπως ο Απόστολος Θωμάς κι όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας.

Το πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούμε να ακολουθούμε το παράδειγμα των αγίων μας είναι μέσα από την άδολη κι αδιάκριτη αγάπη μας προς κάθε άνθρωπον που χρειάζεται την βοήθεια μας, μαύρον, άσπρο, συγγενή, φίλον, άγνωστον, μικρόν, μεγάλον. ΄Οπως ακριβώς θα έκανε ο Χριστός κι οι μαθητές του και οι άγιοι μας.


πηγή:amen
 

2 σχόλια:

Miltos Triantafillou είπε...

Εκτός από την δουλοπρεπή φύση του συγγραφέα δεν προσφέρει τούτο το κείμενο τίποτα παραπάνω. Συνοθύλευμα αοριστολογιών, όποιος δεν πιστεύει στο θεό είναι αλαζόνας κι εγωιστής κι όποιος δεν εμπιστεύεται πλήρως τα δεδομένα της σύγχρονης επιστήμης είναι σκοταδιστής. Η αθεϊα καθορίζει παντελώς τον χαρακτήρα του ανθρώπου και ο επιστημονικός σκεπτικισμός τον κάνει σκοταδιστή. Παράλληλα με την λέξη επιστήμη αναφέρεται η λέξη Θαύματα σε μια ροή κειμένου που τις θεωρεί και τις δυο το ίδιο πραγματικές. Ο συγγραφέας του κειμένου παρουσιάζει τεράστιες λογικές αναντιστοιχίες. Ο σοφός λαός λέει " δεν χωράν δυο καρπούζια σε μια μασχάλη ", πράγμα που σημαίνει το να γεμίζεις το μυαλό σου με θρησκευτικές προκαταλήψεις και να προσπαθείς να είσαι επιστημονικά προοδευτικός είναι πράγμα αδύνατο. Το κόμπλεξ της αδυναμίας της αποδοχής ότι κάποιος πιστεύει στη θρησκεία όχι επειδή είναι αληθινός ο θεός του αλλά επειδή είναι αληθινός ο φόβος του καταντά γελοίο όταν προσπαθεί να φορέσει τον μανδύα της επιστημονικότητας. Η επιστήμη οφείλη να είναι και άπιστη και δύσπιστη. Άπιστη με τις χαζομάρες περί θαυμάτων και δύσπιστη με τον ίδιο της τον εαυτό.

ΠΟΛΥΜΟΧΘΟΣ ΚΟΛΑΒΡΟΣ είπε...

Ἂγαπητέ κύριε Μίλτε,
ο χαρακτηρισμός κάποιου ὠς δουλοπρεποῦς φανερώνει πλήρη γνώση του χαρακτηριζομένου ἂνθρώπου. Νομίζω δέν τὴν ἒχετε αὐτήν καὶ συνεπῶς εἶναι ὑπερβολὴ. Φανερώνει ὃμως ἓνα ὶδελογικὸ πάθος, πρᾶγμα ποὺ δὲν εἶναι καλὸς σύμβουλος, ὃταν προσπαθεῖ κάποιος νὰ ἐκφρασθεῖ ἐπιστημονικά, ὃπως προπαθεῖτε νὰ κάνετε.
Τὀ θἐμα ὃμως δὲν εἶναι αὐτό. Προφανῶς εἶστε ἂρνητικὰ διακείμενος πρὸς τὴν πίστη καὶ τὸ θαῦμα.
Ὑποθέτω ὃτι στὸ σχολεῖο θὰ μάθατε τί σημαἰνει ἡ λέξη θαῦμα. Ἒχει σχέση μὲ τὸ ρῆμα θαυμάζω ποὺ σημαίνει "ἂπορῶ". Θαῦμα λοιπὸν εἶναι τὸ συναίσθημα τῆς ἂπορίας ποὺ αἰσθανὀμαστε ἑνώπιον ἑνὸς ἂκατανόητου γεγονότος, ἒπαναλαμβάνω γεγονότος, ὂχι ἰδεολογήματος, δηλαδή φαντἀσματος. Ἡ ἀπορία ὡθεῖ τὸν ἐλεύθερο ὰνθρωπο στὴν ἒρευνα. Ὁ θαυμασμὸς ὁδήγησε τὸν ἀνθρωπο στὴν ἒρευνα καὶ στὴν ὲπιστημονικὴ γνώση. Ἒτσι μάθατε κι ἐσεῖς γράμματα:πιστέψατε τὸ δάσκαλὸ σας ὃτι τὸ κουλουράκι μὲ τὸ μπαστουνάκι κολημἐνο στὰ δεξιά του διαβάζεται "α". Ἂν δὲν τοῦ εἲχατε ἒμπιστοσύνη, δὲν τὸν πιστεύατε, δηλαδή, δὲν θὰ τὸ μαθαίνατε. Ἡ ἀπορία καὶ ἡ ἐρευνα πηγαίνουν μαζί. Αὐτὸ συνέβει καὶ μὲ τὸν ἂπιστο Θωμᾶ. Ἓνας καλοπροαίρετος ἐλεύθερος ἐρευνητὴς ἦταν, γι'αὐτὸ καὶ ἡ ἀπιστία του χαρακτηρίζεται "καλἠ". Ἡ ἐπιστήμη ἂν δὲν θαυμὰζει, δὲν ἀπορεῖ, δὲν μπορεῖ νὰ ἐρευνήσει.
Χαίρετε, καὶ ὁ Χριστὸς , μετὰ τὴν ἒρευνα τοῦ Θωμᾶ, ἀληθῶς ἀνἐστη!